zondag, november 05, 2006

de bungy rig

Bedoeling van het “rekkereffect”.
Na aasopname en wegzwemmen in normale situatie spant de onderlijn op omdat het werpgewicht blijft liggen,wantrouwige karpers merken deze lichte weerstand op en laten het aas weer los > Blow out.
Hetzelfde senario maar dan bij een rekkerrig. De karper zwemt weg, de rekker spant op, de karper voelt weerstand, lost en….. de haak schiet naar voren, aangezien het lood nog op de bodem ligt schiet de lijn naar beneden, en vliegt de haak letterlijk in de onderlip, een schrikreactie door de karper die deze situatie niet gewoon is, een keiharde run, het zware lood zorgt dan voor een nog diepere indringing van de haak in de lip, het drillen kan beginnen.
Eerst was er de “Wonderlijn” als ik mij niet vergis, gecreëerd en uitgedokterd door Sven Hoebeeck, sla me nu niet dood, als het zo niet is.
De werking van deze rig was subliem, toch amper inzetbaar moest er ver gesmeten worden, dan was een pruik het onvermijdelijke.
Later werd deze rig omgebouwd, en verwerkt in een siliconetube, de werpcapaciteit was vele verbeterd, doch om het juiste effect te hebben, moest men met zwaardere loodgewichten werken, omdat men anders gewoon het lood verplaatst ipv men de rekker uitrekt, deze rig noemde men de recoil rig, nog steeds perfect inzetbaar maar dan met zwaar lood, perfect te gebruiken wanneer men het aas dropt met tele - bootje of zodiak, of dicht in de kant vissen of met zeer zware hengels vissen om het werpgewicht te kunnen verzetten.
De bungy –rig is een verfijning van de recoil, Pb-products heeft hiervoor een speciale silicone slang ontwikkeld die zeer fijn is en uitermate goed rekt. Deze rig is al perfect in te zetten bij 70 gr werpgewicht. Het enige nadeel, en dan spreek ik bij persoonlijke ondervinding is, als men de rig werkelijk zeer ver moet zetten, en men moet enorm meppen om de grote afstand te behalen, dan durft de silicone slang wel eens uitscheuren.
Bij al bovenstaande rigs heb ik één grote vergelijking, na elke vis de rig wisselen.

Het vervaardigen.
Men neemt een 35 tal cm soepele riglijn, gevlochten.
Men zet er een haak aan zoals men doet bij het vervaardigen van een standaardrig.
Op een drietal cm voor de haak ( of LA ) monteert men een stuitje, dmv een bledknoop, ik doe steeds een 8-tal wikkelingen om het stuitje goed op zijn plaats te houden, dan trek ik met 2 tangetjes het stuitje zeer hard aan, opletten, niet te hard, je kan je onderlijn wat afknellen en hierdoor een zwak punt maken, vast is vast is hier de boodschap.
Dan neemt men een twaalftal cm silicone tube van Pb-Products, men neemt een Fox splicing neeld, en maakt deze vettig dmv afwasmiddel.
Men schuift de silicone over de lijn.
Op het stuitje doe ik een druppel seconden lijm en schuif de silicone slang over het stuitje, ik knijp deze even vast op het stuitje zodat de lijm zijn werk kan doen.
Dan maak ik een lus een cm of 6 achter de silicone tube, deze lus dient om te bevestigen op de wartel.
Op de knoop van deze lus doe ik ook wat secondenlijm en wring hier de andere zijde van de silicone slang over, Het simpelste is onderaan je siliconeslang nemen en deze op zijn gehele lengte uitstropen, zo heb je genoeg siliconetube over om over je knoop te schuiven. Bij het loslaten zal de rig wat in lengte krimpen,men heeft nu ongeveer een rekbaar gedeelte van 6 cm voor het rekkereffect te creëren